Aktualności

Znamy nominacje do nagród edytorskich Pióro Fredry 2020 i Dobre Strony 2020!

04.12.2020

W tym roku – ze względu na pandemię – po raz pierwszy w historii Wrocławski Dom Literatury był zmuszony odwołać Wrocławskie Targi Dobrych Książek. Tym bardziej cieszy fakt, że mimo trudnej sytuacji odbywa się tegoroczna edycja Nagrody Edytorskiej Pióro Fredy i Nagrody Edytorskiej Dobre Strony. Te jedne z najważniejszych edytorskich wyróżnień w kraju tradycyjnie towarzyszą grudniowym targom we Wrocławiu.

4 grudnia o 17.00 podczas transmisji na żywo na Facebooku przewodnicząca jury Anita Wincencjusz-Patyna ogłosiła nominacje do dwóch nagród edytorskich dla wydawców: Nagrody Edytorskiej Pióro Fredry 2020 (z wyłączeniem książek dla dzieci) oraz Nagrody Edytorskiej Dobre Strony 2020 (książka dla dzieci). Jury w składzie: Marcin Czerwiński, Janusz Górski, Grażyna Lange, Anita Wincencjusz-Patyna (przewodnicząca), Karolina Maria Wiśniewska postanowiło nominować do każdej z nagród 5 tytułów, w tym do Pióra Fredry jedną serię książek. Laureatów poznamy 14 grudnia. Zwycięskie wydawnictwa otrzymają statuetki oraz nagrodę finansową w wysokości 20.000 zł, z przeznaczaniem na wydanie kolejnej książki.

Nagroda Edytorska Pióro Fredry 2020. Nominacje:

1. „Rośliny i zwierzęta / Plants & animals”, przekład: Jessica Taylor-Kucia, projekt graficzny: Krzysztof Radoszek, fotografie: Jakub Chojnacki, wydawnictwo: Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, za wyjątkową dbałość edytorską. Współczesna, wyrazista lecz niedominująca oprawa graficzna i typografia stanowią idealne tło dla kontemplacji kolekcji rycin z dawnych atlasów. Publikacja zachwyca perfekcyjnie przygotowanymi i wydrukowanymi reprodukcjami.

2. „Z rzeczy pierwszych”, autor: Eliot Weinberger, przekład: Mikołaj Denderski, projekt graficzny: Przemek Dębowski, Wydawnictwo Karakter, za bliski doskonałości projekt graficzny. Okładka i obwoluta książki doskonale łączą nas ze światem tekstu Weinbergera. Grafikowi udało się połączyć sprawy trudne, a czasem sprzeczne: precyzję i tajemnicę, subtelność i ryzyko, klasyczność i eksperyment.

3. „Muzeum Lubomirskich 1823–1940. Zbiór malarstwa”, autorzy: Beata Długajczyk, Leszek Machnik, projekt okładki: Agnieszka Pasierska / Pracownia Papierówka, opracowanie graficzne: Robert Oleś /d2d.pl, Wydawnictwo Ossolineum, za klasycznie prosty i dzięki temu piękny projekt autorstwa zasłużonego propagatora sztuki edytorskiej. Monografia ta może być wzorcem z Sevres opracowania książki naukowej. Mniej znaczy więcej.

4. Seria Tajfuny „mini”: Cytryna (autor: Motojirō Kajii, przekład: Anna Karpiuk) i Gorączka złotych rybek (autorka: Kanoko Okamoto, przekład: Anna Wołcyrz), projekt graficzny serii: Masaomi Fujita / tegusu Inc., projekt graficzny okładki i typograficzny bloku: to/studio, Wydawnictwo Tajfuny, za bardzo wysoką jakość projektu przesyconego dalekowschodnią estetyką, z jej uwrażliwieniem na szczegół. Wybór tej estetyki w naturalny sposób wynika z profilu serii-kolekcji Tajfuny „mini”.

5. „Elementarz polskiej kultury”, tekst: Ewa Solarz, Karol Szafraniec, Małgorzata Miśkowiec, opracowanie graficzne: Anna Niemierko, ilustracje: Basia Flores, Ola Jasionowska, Igor Kubik, Karolina Lubaszko, Julia Mirny, Małgorzata Nowak, Tomasz Opaliński, Urszula Palusińska, Tin Boy (Łukasz Majewski), Marta Tomiak, Łukasz Zbieranowski, Wydawnictwo Wytwórnia, za oryginalną koncepcję i odwagę w realizacji intrygującego projektu. Redaktorzy książki postawili sobie za zadanie w niezwykle spójny i wyrazisty sposób zaprezentować subiektywny wybór dzieł i twórców współczesnej kultury polskiej, poddając je (i ich) twórczej reinterpretacji wizualnej młodego pokolenia.

Nagroda Edytorska Dobre Strony 2020. Nominacje:

1. „Jak ugryźć teatr współczesny?”, tekst: Gosia Kulik, Tomek Żarnecki, projekt okładki i ilustracje: Gosia Kulik, wydawnictwo: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, za niezwykłą graficznie książkę edukacyjną, zilustrowaną z dystansem i humorem. To opowieść o teatrze o olbrzymiej wartości poznawczej dla młodego czytelnika, a skorzysta z niej na pewno z wielką przyjemnością niejeden dorosły.

2. „Nolens volens czyli Chcąc nie chcąc. Prawie 100 sentencji łacińskich i kilka greckich”, tekst: Zuzanna Kisielewska, ilustracje: Acapulco Studio / Małgorzata Nowak i Agata Dudek, Wydawnictwo Druganoga, za ciekawie prowadzoną narrację przybliżającą młodemu czytelnikowi klasyczną łacinę, za wystrzałowe ilustracje, intensywne kolory połączone znakomicie zaprojektowaną typografią.

3. „Prezent dla dwojga”, tekst: Mikołaj Łoziński, ilustracje: Janek Koza, opracowanie graficzne: Janek Koza, Julita Gielzak, Tomasz Malejki,Wydawnictwo Format, za lapidarną, a zarazem wielkiej urody kreskę, za zabawne rysunki i kolaże towarzyszące bardzo poważnemu tematowi macierzyństwa (a także tacierzyństwa). Janek Koza, po śmierci Bohdana Butenki, może nosić tytuł jego następcy.

4. „Beskid bez kitu”, tekst i ilustracje: Maria Strzelecka, Wydawnictwo Libra PL, za inteligentne, twórcze i konsekwentne czerpanie z bardzo oryginalnego obecnie źródła inspiracji, jakim jest po akademicku uporządkowana estetyka okresu wczesnego PRL-u. Świetna fabuła doskonale wsparta konceptem graficznym.

5. „Turonie, żandary, herody”, tekst i ilustracje: Anna Kaźmierak, Wydawnictwo Dwie Siostry, za autentyczną kipiącą energię projektu emitującego własne kolory (ze skali Pantone). Począwszy od oprawy angażuje odbiorcę w aktywną pracę z autorką, która prawdziwą fascynację tematem przekłada na wciągającą koncepcję książki aktywnościowej.

Łącznie w 2020 roku do Nagród Edytorskich Pióro Fredry i Dobre Strony zgłoszono 176 książek z 70 wydawnictw. Nagrody finansowe w obu konkursach są sponsorowane przez Fundację KGHM Polska Miedź