W 2022 obchodzimy dwusetną rocznicę pierwszego wydania Poezyj Adama Mickiewicza, z którego pochodzi słynny zbiór Ballady i romanse. Data ta uznawana jest za początek epoki Romantyzmu w Polsce – a zawarte w zbiorze utwory, jak choćby Świtezianka czy Powrót taty do dziś należą do najbardziej rozpoznawalnych rodzimych tekstów poetyckich.
Z okazji rocznicy Wrocławski Dom Literatury zrealizował projekt słuchowiska na podstawie wybranych ballad Mickiewicza.
Słuchowisko „Ballady i romanse”
Czytają: Beata Lech-Kubańska, Monika Łojba, Wiktoria Wiśniewska
Czytają: Teresa Bednarska, Łukasz Chojęta, Magdalena Mikucka-Janusik, Emilia Stalmach
Czytają: Łukasz Chojęta, Monika Łojba, Magdalena Mikucka-Janusik, Anita Sklenicka, Emilia Stalmach
Czytają: Teresa Bednarska, Anna Wiśniewska, Oskar Wiśniewski, Zofia Wołczyńska
Czytają: Beata Lech-Kubańska, Oskar Wiśniewski, Wiktoria Wiśniewska, Magdalena Mikucka-Janusik, Krystyna Wołowiec
Czytają: Beata Lech-Kubańska, Monika Łojba, Magdalena Mikucka-Janusik, Weronika Nowak, Anna Wiśniewska, Zofia Wołczyńska
Czytają: Wiktoria Bilak, Łukasz Chojęta, Jan Gawlicz, Weronika Nowak, Wiktoria Wiśniewska, Zofia Wołczyńska
Czytają: Monika Łojba, Anita Sklenicka, Anna Wiśniewska, Krystyna Wołowiec
Czytają: Aleksandra Dytko, Wiktoria Bilak, Łukasz Chojęta, Magdalena Mikucka-Janusik, Weronika Nowak, Anita Sklenicka, Emilia Stalmach, Wiktoria Wiśniewska, Oskar Wiśniewski, Zofia Wołczyńska
Do udziału w przedsięwzięciu zostali zaproszeni mieszkający we Wrocławiu uczniowie szkół podstawowych, osoby z niepełnosprawnością wzroku oraz seniorzy, a także zespół profesjonalistów składający się m.in.: z aktorów, reżysera, kompozytora i realizatora nagrań. Celem projektu było z jednej strony przypomnienie i próba odczytania na nowo tekstów Adama Mickiewicza, z drugiej – integracja międzypokoleniowa oraz zwiększenie aktywności i współpracy pomiędzy osobami z różnych grup społecznych, także tych o utrudnionym dostępie do kultury.
Od maja do lipca przeprowadzono serię spotkań informacyjnych i nabór wśród uczniów, seniorów i osób z niepełnosprawnością wzroku. We wrześniu wyłonieni w naborze uczestnicy projektu pracowali wspólnie z reżyserem i zespołem aktorskim przy wyborze ballad i przydzieleniu ról, odbyły się próby czytania i interpretacji tekstu oraz warsztaty z recytacji i emisji głosu. Finalnym etapem było nagranie słuchowiska w październiku w studiu Radia Wrocław.
Od samego początku istotny dla przedsięwzięcia był jego wymiar edukacyjny i dotarcie do jak najszerszego grona zainteresowanych. Dlatego też zaplanowano nagranie słuchowiska na nośnikach CD, które nieodpłatnie trafią m.in.: do szkół, bibliotek oraz centrów seniora we Wrocławiu i innych miastach. Powstał również audiobook, udostępniony do bezpłatnego pobrania właśnie tutaj, na stronie Wrocławskiego Domu Literatury. Słuchowiska można także odsłuchać na kanale podcastowym Radio Proza dostępnym między innymi na platformach Spotify, Podbean czy Apple Podcasts .
W ramach projektu przygotowane zostały też dwa scenariusze lekcji poświęcone wybranym zagadnieniom z Ballad i romansów skierowane dla uczniów szkół podstawowych. Ich autorkami są: nauczycielka języka polskiego Magdalena Sadowska-Maciejewska oraz literaturoznawczyni Olga Taranek-Wolańska. Materiały dydaktyczne są dostępne poniżej do nieodpłatnego pobrania.
Pomysł: Wrocławski Dom Literatury
Reżyseria i montaż: Maciej Masztalski
Muzyka: Grzegorz Mazoń
Uczestnicy projektu: Teresa Bednarska, Wiktoria Bilak, Jan Gawlicz, Monika Łojba, Magdalena Mikucka-Janusik, Weronika Nowak, Anita Sklenicka, Emilia Stalmach, Anna Wiśniewska, Wiktoria Wiśniewska, Oskar Wiśniewski, Zofia Wołczyńska, Krystyna Wołowiec
Aktorzy: Łukasz Chojęta, Aleksandra Dytko, Beata Lech-Kubańska
Realizacja nagrania: Dominik Otręba
Autorka koncepcji graficznej: Angelika Kukioła
Koordynacja projektu: Marta Kiewel
Patronat medialny: Radio Wrocław, Radio Wrocław Kultura, Radio RAM
Scenariusze lekcji przygotowane z myślą o uczniach szkół podstawowych
1. Scenariusz lekcji oraz karty pracy w oparciu o balladę „To lubię” przygotowany przez Magdalenę Sadowską-Maciejewską
2. Scenariusz cyklu trzech lekcji języka polskiego w oparciu o ballady „Romantyczność”, „Świteź” i trzecią, dowolnie wybraną balladę Adama Mickiewicza wybraną przez nauczyciela lub samego ucznia. Opracowała Olga Taranek-Wolańska
Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.